join

Sabtu, 23 November 2013

moment about someone part 2

andainya aku bertanya padamu tentang bahagia dimana nilai setia ,
dimanakah punca cinta..
________________________________________________________
 huhu malam nie , penuh dengan jawapan kepada seseorang dan ini bukan sesalan kepada 
sesiapa , tetapi mungkin ini patut ada pada diri aku sejak berkurun mybe :) 
hanya mampu tersenyum yang terukir di bibir ..bertapa bahagianya aku kan .. 
mesti korang nak juga tau..  sebenarnya saya nak bagi tahu yang saya lah pencinta tanpa di undang hahaha.. thanks never2 lot2 to you..huhuh . kepada seseorang  cinta mungkin keperluan dan kepada saya cintalah satu kebahagian dalam hidup , tapi mungkin itu semua bukan milik saya
saya ,paham  dan wajib saya tersenyum seorang-seorang semoga saya paham ;)
mungkin saya dah membaung masa  saya selama nie.. tapi apa yang saya dapat .. hanyalah bayang-bayang.. dalam masa tue saya rugi ..sangat dengan masa-masa tue ..hai kalaulah masa dapat saya putarkan balik, tak adalah macam nie , serius menyesal  sangat-sangat 
 saya dah abaikan sesuatu yang penting dalam , dan satu hal lagi ,bukan nye  saya dapat apa-apa pun ,kalau dari dulu lagi ,mungkin saya tak menyesal  macam nie kan ..ermmm.. semalam sempat lagi berangan  terpikir pula bilalah aku nie nak sampai landon..huhuh kawan-kawan semua dah pergi tinggalkan aku hope ditahun-tahun akan datang landon aku akan terokai .. mybe kat sana lah tersimpannya surga buat aku.. huh perasaan lagilah nih hihih..
hoiuyyy.... landon oh landon dreem will come again ... lupakan semua nih fokus untuk 3 bulan akan datang ..menempuh segala cabaran .. hanya tuhan jelah yang akan besamaku..hanya alam jelah yang menerpa mimpi ku..dan semoga apa yang aku inginkan berjaya hendaknya ..
dalam moment about someone nih sekali lagi nak cakap ..saya berterima kasih , sebab dah xdapat sesuatu yang membahagiakan saya.. then impian tak menjadi kenyataan semoga ..dilandon akan saya temui siapahkah.. moga tercapai cita-cita ku melanjutkan pelajaran aku dekat sana.. hiuh... sebenarnya saya nervouse sangat2  cinta bukan segalanya- galanya 

Ahad, 17 November 2013

highland tower.. yang tak seram .. tapi real

mesti banyak bagi komen tentang tak best dengar tentang higland tower.. tapi apa yang saya ingin cuba kongsi sedikit sebanyak pasal .. yang saya lihat dari jauh.. sampai ke dalam mimpi.. mungkin ini yang anugerah tuhan berikan..  kepada saya dimana saya melihat sesuatu yang mungkin anda semua tidak percaya..
apa-apapun semua ini  anugerah tuhan kepada saya, tidak semua manusia mampu ternampak , betul kan??...  dengan rasa lafas syukur kepada tuhan.. sebagaimana post saya sebelum nie menceritakan tentang asal usul hesteria .. saya sekali lagi cuba beranikan diri untuk membawa bukti yang benar.. saya percaya segala visual yang dirakamkan oleh mikail andre dan para sahabatnya semua ,  ada kemungkinan berkaitan dengan mimpi saya..  sebelum ini ..saya hanya memerhati dari jauh.. pandangan yang kita lihat dengan mata kasar kita ..tempat yang diorang buat  real part tue . sememangnya diselubungi dengan satu kuasa hitam.. lalu ada satu tangisan yang meminta tolong lepaskan mereka, ok dari dasar  rakaman yang nizam n mikail  buat be perpact bro.. memang benar  disitu sudah saya nampak, dimana tempat-tempat tersebut di buat peyembahan black matel n sebagainya lah.. dan segala2 semua mimpi dari saya terjawap.. 
 saya buntu , bagaimana ingin membantu .. first saya tidak memeluk agama .. dan kedua saya ingin membantu melepaskan diri mereka diseksa dengan  agama sesat disitu.. apakah langkah yang pembaca semua dapat saya berikan .. 
saya menonton  traler filem tersebut dan cuba memejamkan mata saya.. .. ternyata di tempat sebut penuh harmoni dan  sangat2 menampakkan suasana kanak2  bermain buai .. saya cuma tersentuh..hati melihat keadaan berlaku.. apa-apa pun sebagai insan saya akan cuba mencari jalan terbaik..
 dan , sebagai moral kepada oranglah , senang sikit saya nak maksudkan nie..hurmmm .. 
andai kita jika tempat kita mereka masuk.. kita mesti baca surah nie ..n surah tue betul tak..
haaah.. nie saya nak cakapkan lagi .. pertama kali melangkah  , kita kena berenteraksi dengan mereka..  kena memintak  jangan main masuk jea.. tak kira lah kita di mana2 terkecuali lah bandar
nie klau korang nak  terpekik2 nak panggil nama kawan korang panggillah , tapi jangan ditempat2 yang sebegitu .. kerana sangat2 merbahaya lah.  biasanya  pertama kali melangkah .. perkataan 
(1)   saya nak buat kerja, jangan kacau .. jangan usik saya nak belajar
     (2)  jika   terasa ingin membuang air. kena minta .. anak nak mintak lalu 
(3) mereka pantang kita bercakap besar .                                        
dari apa yang saya lihat , dalam filem nie , banyak yang perlu di jadikan tauladan ..  thanks guy's sebab , buat reseach pasal highland tower.. tempat nie memang sangat teristimewa .. saya  dah nampak cahaya keindahan di tempat nie..   ramai yang bagi komen pasal filem nie.. 
biasa yang pertama kita lihat  komen2 yang negatif dulu, tapi   xpe semua tue pengalaman ..

Rabu, 13 November 2013

asal usul histeria

.... post yang agak revelen dikalangan student's right.. bila sebut pasal asrama .. mesti seram haaah  bagaikan nak  lari jea dari asrama betol ketidak??...
sama juga denga universiti / kolej . dan sebagainya.. kenapa mesti  kena histeria nie..
 sebagaimana  dalam surah-surah dari kawan saya ,  Muawizat adalah surah-surah yang terdiri daripada surah al-Ikhlas,al-Falaq dan an-Nas yang dibaca setiap hari baik sebelah pagi atau pada sebelah malam, selain hadis sahih Rasulullah s.a.w menyebut ayatul Qursi juga turut dibaca bagi menghindari kejahatan dan gangguan makhluk halus.  
 sejak kebelakangan nie... saya cuba membuat tesis saya sendiri  , why  .. tidak kira manusia nie  beragama lain-lain.. tapi setidak - tidaknya  cuba anda perhatikan kenapa  kebanyakkan  pelajar- pelajar melayu..
hermm ..ada yang berpendapat , ini merupakan ujian dari allah.. ish.. saya berpendapat lagi  .. jika  kita mampu mengatasinya orang yang kuat berpuasa ,dan sermpurna sembayangnye , why  tidak.. dan tidak sedikit pun mereka takut  ,kerana  sebab apa mereka tidak takut .. kerana allah telah menciptakan setiap apa yang terjadi , dan sudah tentu  ada cara dan jalan nye..  saya percaya dengan  kata-kata  seorang sahabat saya.  
pandangan masyarakat ,para sarjana menyifatkan histeria berlaku kerana manusia mengganggu tempat tinggal atau kawasan makhluk halus yang menyebabkan makhluk berkenaan ‘bertindak balas’ termasuk merasuk manusia.  artikal yang ini mungkin benar, kadang -kadang manusia nie terlalu make over,  kadang-kadang kita langsung tidak sedar  kejadian  berlaku  antarannya kita sering lupa.. dengan sekeliling kita  bahawa bukan kita seorang yang menaklukinya.. mereka juga  masih memerlukan  tempat.. jadi sebagaimana kita berenteraksi dengan sesama manusia kita juga  , perlu berenteraksi dengan mereka .. 
''Histeria dikatakan berpunca daripada gangguan emosi yang tidak terkawal yang berpunca daripada tekanan hidup, masalah rumah tangga, kepincangan masyarakat dipendam melampaui fikiran yang mana ketika itu syaitan mengambil tempat dan menyerang otak manusia. Ketika itu otak lemah dan jadi histeria.''
dan rujukkan dari perubatan islam juga :Berikut disenaraikan sebab-sebab berlaku kejadian histeria mengikut pengalaman penulis:   http://zainizainal.blogspot.com

1. Jin marah atau berdendam  selepas ‘kediamannya’ diganggu atau dirampas manusia. Contohnya kawasan itu dibuat bangunan atau kawasan sekolah.

(Contoh Kes : Histeria di SMK Tg.Lumpur, Kuantan, Pahang)

2. Jauh daripada mentaati perintah Allah terutamanya apabila dengan sengaja meninggalkan solat.

3. Menganggu atau menceroboh kawasan jin seperti membuang air kecil di tempat tidur atau tempat tinggal makhluk tersebut.

(Contoh Kes : Histeria di SMK Paya Pulai, Temerloh, Pahang)

4. Membuat bising yang keterlaluan sehingga mengganggu lena makhluk tersebut.

(Contoh Kes : Histeria di SMK Paya Pulai, Temerloh, Pahang)
5. Membuang merata-rata pad bagi perempuan yang datang haid di tandas asrama atau sekolah menyebabkan suasana yang kotor dan sebagainya.
(Contoh Kes : Asrama Kejururawatan Hospital Kuala Lumpur)
6. Adanya majlis-majlis yang melanggar hukum syarak seperti nyanyian yang melalaikan.
7. Berlaku ‘breakdown’ pada perasaan danjiwa seseorang disebabkan masalah tekanan belajar atau kerja yang terlalu tinggi menyebabkan jin mudah merasuk ke dalam badan.
(Contoh Kes : SBPI Gombak, Selangor)
8. Kelemahan individu yang terlalu sangat takut secara tidak boleh dikawal sehingga memudahkan gejala makhluk halus menganggu hingga terjadinya hysteria.
(Contoh Kes : IPG KPM Durian Daun Melaka)
 kesimpulan dari fenomena kejadian:

Berdasarkan kupasan histeria di atas, maka benarlah sememangnya wujud fenomena histeria akibat rasukan jin. Kejadian histeria ini pada kebiasaanya berlaku di sekolah agama atau asrama yang ramai pelajar melayu atau Islam, jarang kedengaran berlaku di sekolah cina atau india. Oleh sebab itu bagi mengelak kejadian histeria ini, adalah dinasihatkan bagi kita untuk mempertingkatkan keimanan, memperbanyakan solat dan amalan sunat yang lain, selalu membaca al-Quran dan sebagainya.
 Doa tersebut berbunyi’ ”Wahai bumi, tuhanku dan tuhanmu sama iaitu Allah, aku mohon perlindungan Allah daripada kejahatanmu dan kejahatan yang keluar darimu, dan kejahatan yang turun atasmu, kejahatan yang melata atasmu seperti binatang berbisa dan makhluk halus yang mendiami tempat ini serta keturunan-keturunan mereka”.
doa yang di berikan :
1.      Al-Fatihah
2.      Ayatul Kursi
3.      Al-Muawizat (Al-Ikhlas/Al-Falaq/An-Nas)


 p/s : saya selaku penulis diarianakwatan , ingin memohon maaf jika entre saya agak kekurangan terima kasih kerana membaca ,  dan jadikan setiap yang terjadi sebagai tauladan dalam hidup . :)

Isnin, 11 November 2013

moment about someone part 1/2

kata-kata mutiara ...........
  kadang-kadang kita memerlukan jawapan untuk 
kepastian ,pada apa yang dibicarakan oleh hati adalah benar..tapi adakah kita percaya
apa yang dibicarakan itu ,sebuah kemungkinan dalam apa yang  kita mahu ''
renung-renungkam cubalah munasabahkan diri sendiri ...
 ''dari apa yang kita ingin ,tapi tidak tercapai jangan mungkar ..mungkin ianya 
bukan razeki agaknye.. setiap manusia didunia memiliki hati yang terlahirnya adalah suci..
dan jangan sesekali mengcemarinya dengan segala kekotoran yang  ada..
cubalah belajar mencintai nastanya .. cinta yang lahir itu indah dan suci dari hati yang baik-baik
sebaik baik manusia,adalah sebaik baik dari imannya.. janganlah kita ingkar 
dengan setiap apa yang kita cuba lakukan.. jika dulu kita sebagai insan yang hina..
janganlah kamu malu untuk kembali ke jalan yang diredhainya...
 ...................................................................
moment saya pada minggu nie haah.. saya nak share , sikit dengan apa yang mutiara diatas nie 
 cuba  luahkan ,mungkin ada yang tak paham betol tak.???
ok ,saya cuba meluahkan kepada seseorang ,tentang apa yang tersedia di benak hati saya..
yang pasti ,saya ingin dia faham yang hati saya sedang kekosongan..dan cuba membuat dia tidak menyesal  hingga akhir hayatnye nanti...
 saya cuba meyampaikan kepadanya ,yang saya juga manusia biasa dan bukanye seseorang yang sempurna dimata dan disisi tuhan...
tapi saya cuba menjadi yang terbaik..dan menjadi insan yang berguna..kepada  tuhan dan ibu saya...